BV oprichten: stappenplan

Een bv oprichten, het stappenplan helpt je hierbij. Bekijk waarom een bv of besloten vennootschap een goed idee is (of waarom je dit liever niet doet). Is de keuze gemaakt? Aan de hand van het stappenplan richt je de bv op.

De voordelen van een bv

bv oprichten stappenplan

Het oprichten van een besloten vennootschap heeft verschillende voordelen. Ten eerste ben je beperkt aansprakelijk, terwijl je bij een eenmanszaak volledig aansprakelijk bent (zelfs met je privévermogen). Je kunt alleen in de bv werkzaam zijn maar ook de taken van de bestuurder, oprichter en aandeelhouder verdelen. Aandelen zijn gemakkelijk overdraagbaar.

Met een bv zit je altijd in een lager belastingtarief. Heb je met je eenmanszaak een nettowinst van € 80.000 of meer per jaar? Dit is het omslagpunt om over te stappen naar een besloten vennootschap. Je maakt dan ook nog eens gebruik van verschillende aftrekposten. Binnen een besloten vennootschap kun je altijd personeel in dienst nemen, waardoor het bedrijf zich uitbreidt.

Bv oprichten – stappenplan

Als eerste is het belangrijk om te bekijken of een besloten vennootschap zinvol is. Veel eenmanszaken willen overstappen naar deze bedrijfsvorm, maar dan moet het belastingtechnisch wel aantrekkelijk zijn. Laat eventueel door de boekhouder berekenen of het verstandig is om een bv op te richten. Start je direct met een besloten vennootschap? Ook dan laat jij je belastingtechnisch het liefst goed voorlichten.
Hieronder het stappenplan om jouw bv op te richten.

Stap 1: het bedrijfsplan

Heb je al een goed bedrijfsplan klaarliggen? Juist met een bv krijg je eerder te maken met zakelijke investeringen. Soms is hier een lening voor nodig, dit kan alleen met een ondernemersplan. Het bedrijfsplan is vooral voor jezelf belangrijk: wat ga je doen, hoe breng je dit naar buiten, wat is de verwachte omzet en hoe zit het met de kosten? Dankzij het bedrijfsplan zet je belangrijke zaken voor jezelf op een rij.

Bedenk ook gelijk een bedrijfsnaam, het logo, de huisstijl en kijk eens hoe je de bedrijfswebsite wilt inrichten. Ook belangrijk: informeer naar bedrijfspanden (huur of koop) en bedrijfsmiddelen. Heb je deze zaken allemaal op een rij of al geregeld? Dan gaan we door naar stap twee.

Betaalbare website laten maken?

5 tot 7 pagina website slechts € 399,-

  • Professionele website
  • Compleet ingericht
  • Binnen 1 week online!

Stap 2: notariële oprichtingsakte

Een bv oprichten gebeurt altijd via een notaris. De notaris stelt een akte van oprichting op. Dit is een document dat je wettelijk verplicht nodig hebt. In de notariële akte staan altijd de statuten. Dit zijn kort gezegd de regels en bepalingen van de besloten vennootschap. In de statuten staan onder andere de vestigingsplaats van het bedrijf, zeggenschap van de aandeelhouders, besluitvorming en het doel van de bv. Daarnaast worden ook de benoeming van de bestuurders (en eventueel ontslag) vermeld.

Let goed op de functies: een bv moet minimaal drie functies hebben. Dit zijn de functie van oprichter, bestuurder en aandeelhouder. De drie functies kunnen door één persoon worden uitgevoerd, maar kan uiteraard ook door twee of meer personen.

Tot het jaar 2012 was het verplicht om een startkapitaal van € 18.000 of meer in te brengen. Tegenwoordig bedraagt het verplichte startkapitaal slechts 1 cent.

Stap 3: inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Je hebt na de notariële oprichtingsakte een week de tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (handelsregister). Voor het inschrijven van een bv is de notariële oprichtingsakte verplicht. Ga naar de website van de Kvk en download het formulier inschrijven besloten vennootschap. Vul het formulier in en ondertekenen dit. Maak een afspraak met de Kamer van Koophandel en neem het ingevulde formulier inclusief een geldig identiteitsbewijs mee. Vergeet niet de notariële oprichtingsakte!

Stap 4: jaarstukken van de bv

Een besloten vennootschap moet jaarlijks de jaarstukken bij de Kamer van Koophandel afgeven. Dit hoeft niet direct bij de oprichting maar wel na het eerste jaar. Op de jaarrekening staan belangrijke zaken zoals balans, winst en verlies, financiële ontwikkelingen maar ook de kredietwaardigheid van het bedrijf. Laat de jaarstukken door een boekhouder of fiscalist opstellen.

Waar je nog meer rekening mee houdt

Als zzp’er is de nettowinst gelijk het inkomen. Dit ziet er bij een besloten vennootschap heel anders uit. De directeur grootaandeelhouder ontvangt een minimaal jaarsalaris van € 45.000. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de winst wordt omgezet in dividend. Houd er dus rekening mee dat je jezelf minimaal € 45.000 per jaar uitbetaalt. Hier betaal je uiteraard inkomstenbelasting over.

Houd de administratie overzichtelijk, vooral praktisch wanneer er een controle van de belastingdienst plaatsvindt. Met een zakelijke rekening scheidt je de privé rekening van zakelijke inkomsten en uitgaven.