Zo organiseer je jouw groeiende online onderneming

Veelal zijn de meeste grotere online ondernemers ooit klein gestart. Door zich binnen het werkveld te begeven, hetzij via stage of bijbaan (al dan niet in combinatie met een opleiding) hebben zij zich het werkveld eigen gemaakt en is er het idee ontstaan om zelfstandige te worden, na het zien van mooie kansen. Van stagiair naar eigen ondernemerschap; het gebeurt vaker dan je denkt.

Hoe organiseer je de groeiende onderneming?

groeiende onderneming

Beginnend als kleine zelfstandige (meestal als ZZP’er) kan het werk je uiteindelijk boven het hoofd groeien. Je ziet kansen, maar je hebt simpelweg niet de capaciteit om alles binnen je bedrijf zelfstandig uit te voeren, tenminste: niet als je wilt groeien.

De meeste kleine ondernemers nemen een boekhouder in de arm en gebruiken boekhouding software om zich die ballast alvast te ontnemen. Veel ondernemers zullen het vast herkennen dat zij zich voornamelijk bezig willen houden met het aanboren van kansen: orders binnenhalen. Alleen de uitvoering van al die opdrachten; dat is het meest tijdrovende onderdeel van de onderneming en kan er zelfs voor zorgen dat er minder opdrachten worden binnengehaald uiteindelijk; de ondernemer is immers zelf aan het ‘uitvoeren’.

Een goede (online)ondernemer haalt opdrachten binnen, en om te kunnen uitbreiden delegeert hij. Hetzij door middel van het inschakelen van andere ZZP’ers, of het daadwerkelijk in dienst nemen van personeel.

#Tip: neem niet direct personeel in dienst, schakel een uitzendbureau in, of regel een MBO/HBO stagiair.

Leidinggevende worden?

Hoe doe je dat nu eigenlijk, leidinggevende worden? Veel ondernemers worstelen hier mee. Want lang niet iedere ondernemer heeft hiervoor de juiste kennis en inzicht in huis. Hoe zorg je ervoor dat jouw personeel even bevlogen is (en blijft) als jijzelf en het beste uit zichzelf haalt voor de onderneming? Wanneer ben je een hoog functionerende leidinggevende voor je personeel? Om hierachter te komen is het inschakelen van een business coach een niet meer dan logische stap.

Wat doet een business coach?

Allereerst: een business coach is naast coach vaak zelf ook ondernemer en kent uit de praktijk het klappen van de zweep. De business coach doorloopt samen met de ondernemer het bedrijf; wat zijn de werkzaamheden, wat gebeurt er in het bedrijf, wie is het personeel en wat zijn hun taken. Een business coach kan o.a. zorgdragen voor een betere bedrijfsstructuur, en helder krijgen hoe het personeel het meest optimaal kan functioneren en wat hierbij de rol van de ondernemer is. Maar ook hoe de ondernemer, of manager, zelf beter kan functioneren én presteren, zonder constant het werk mee naar huis te nemen.

Ondernemers kunnen een beroep op de business coach doen wanneer het hen uitkomt. Staat de onderneming ineens voor nieuwe feiten, zoals grootse expansie, dan kan dit het juiste moment zijn om beroep te doen op een business coach. Optimaal het beste uit jezelf en je personeel halen -nu en in de toekomst- daar schakel je coaching voor in.

Wellicht ook interessant