Succesvol ondernemen: vind het succes

Zit succesvol ondernemen jou in het bloed of moet je hier echt iets voor doen? Niet iedereen is even succesvol. Om te zorgen dat jouw bedrijf toch groeit, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Bekijk de belangrijkste tips met betrekking tot succesvol ondernemen.

Ontwikkel en verbeter je product of dienst

succesvol ondernemen

Je hebt een product of dienst en denkt dat dit succesvol is. Niets is minder waar: het kan altijd beter. Blijf aan ontwikkelingen werken, waarbij je het product of de dienst verbetert. Let hierbij vooral goed op datgene de concurrent doet.

Grote bedrijven zijn succesvol doordat ze veel tijd (en geld) in onderzoek en ontwikkeling steken. Als kleine ondernemer hoeft jouw ontwikkeling niet duur te zijn, zolang je er maar goed over nadenkt. Soms betekent ontwikkelen en doorgroeien het loslaten van oude ideeën, durf dit ook te doen.

Succesvol ondernemen doe je niet alleen

Een onderneming succesvol maken is helaas geen standaard verhaal met één oplossing.
Omring je met succesvolle mensen. Ondernemers bijvoorbeeld, ook al zijn die misschien in een hele andere branche actief, maar wat jullie gemeen hebben is het ondernemen. Je zult versteld staan van de waardevolle, voor jou toepasbare dingen die je kunt leren van anderen.
In de meeste gevallen hoef je zelf het ei niet opnieuw uit te vinden.

Bekijk het altijd vanuit de klant

Je kunt nog zoiets moois bedenken, als de klant het niet wil dan heb je hier niets aan. Bekijk jouw dienst of het product dat je verkoopt altijd vanuit de klant. Heeft deze behoefte aan datgene jij aanbiedt of is het een oplossing voor zijn of haar probleem? Het is uiteindelijk de klant, consument of opdrachtgever die jouw product of dienst koopt en hier tevreden over moet zijn.
Het is dan ook helemaal niet gek om feedback van jouw klanten te vragen. Dit helpt je met het verbeteren van je onderneming.

Houd het zakelijk

Succesvol ondernemen betekent een zakelijke instelling. Klanten verwachten vaak een persoonlijke benadering en dat moet je ook gedeeltelijk doen. Maar op sommige gebieden kun je het beter vanuit de zakelijke kant bekijken. Komt een klant met een triest verhaal over zijn gezondheid en hoopt hij zo het product goedkoper te kunnen scoren? Blijf zakelijk, je kunt immers niet met iedereen rekening houden.

Ook op het gebied van betalingen (facturen) houd je het zakelijk. Dat iemand niet kan betalen is heel vervelend, maar het zorgt binnen jouw bedrijf wel voor een verminderde cashflow. Houd je dan ook aan de (wettelijke) betalingstermijn en onderneem stappen wanneer de consument of opdrachtgever niet tijdig betaalt.

De langetermijnvisie voor jouw onderneming

Iedereen heeft een toekomstvisie, wat is de jouwe? Vooral als ondernemer moet je een toekomstvisie hebben, het liefst voor de lange termijn. Bepaal waar je in de toekomst met je onderneming wil staan. Zo kom je gelijk op één of meerdere doelstellingen uit. Maak doelstellingen voor de lange termijn maar ook een aantal voor de korte termijn.

Een korte termijn doelstelling is het behalen van een reële omzet of het opzetten en voltooien van een succesvolle reclamecampagne. Voor de lange termijn kijk je naar groei, omzet en nieuwe ontwikkelingen. Misschien uitbreiding zoals het aannemen van (nieuw) personeel of een overname.

Personeel aannemen: onderdeel van succesvol ondernemen

Personeel vormt vaak de hoogste kostenpost binnen een bedrijf. Toch is het goed om personeel aan te nemen, vooral wanneer je door wilt groeien. Let er wel op dat er voldoende taken of werkzaamheden liggen. Personeel dat niets te doen heeft kost teveel en zorgt alleen maar voor verlies.

Investeer vooral in waardevol personeel met voldoende kennis of ervaring. Medewerkers moeten goed binnen de organisatie passen, maar ook meerwaarde bieden voor het bedrijf. Wees in het begin voorzichtig met het aanbieden van een vast dienstverband, vooral wanneer het jonge bedrijf nog volop in ontwikkeling is. In een later stadium zorgt een vast dienstverband er juist voor dat het personeel je trouw blijft.

Werk hard maar denk ook aan ontspanning

Natuurlijk is succesvol ondernemen hard werken. Je werkt niet alleen overdag maar vaak ook tot in de late avonduren en de weekends. Vakantie schiet er vaak bij en je gezin ziet je minder vaak dan gewenst. Als startende ondernemer is het niet anders, maar met een goede strategie komt hier snel verandering in.

Loopt alles op rolletjes, neem dan tijd voor ontspanning. Zo houd je plezier in het ondernemen en werk jij jezelf niet over de kop. Want een overspannen ondernemer, daar heeft niemand iets aan.

Gerelateerd