Visuele identiteit – voorbeelden en uitleg

Met visuele identiteit bedoelen we de (bedrijfs)naam, het logo, de huisstijl maar ook wat het bedrijf kan of wil. Dit alles is zichtbaar voor de buitenwereld. Vaak gaat het bij visuele identiteit om een nieuw bedrijf, soms heeft een bestaand bedrijf een nieuwe identiteit nodig. Lees meer over dit begrip en bekijk belangrijke voorbeelden.

De visuele identiteit ontwikkelen

visuele identiteit

Zie je het logo van een appel, dan denk je gelijk aan het merk Apple. Dit is een onmisbaar voorbeeld van een visuele identiteit. Maar ook een slogan (even Apeldoorn bellen) behoort hiertoe.
Het ontwikkelen van deze zichtbare identiteit gebeurt met behulp van foto, film, audio, grafische beelden of tekst.

Veel bedrijven ontwikkelen deze identiteit stapje voor stapje. Het begint allemaal met een logo, vaak gevolgd door een slogan. Natuurlijk moet er ook gedacht worden aan lettertype, kleuren en een bepaald design. Het kan tot enkele maanden of zelfs jaren duren voordat visuele identiteit volwassen is.

Onderdeel van merkidentiteit

De visuele identiteit maakt onderdeel uit van de merkidentiteit. Met merkidentiteit wordt bedoeld hoe een merk overkomt, bijvoorbeeld of het zijn beloftes met betrekking tot kwaliteit kan nakomen. Een merk kan voor modern, vernieuwend, goedkoop of kwalitatief staan. De visuele identiteit is een klein gedeelte van de merkidentiteit: er wordt gebruik gemaakt van een logo en mogelijke beloftes, dat je bij een merk vaak terugziet.

Kleine bedrijven houden zich niet altijd met merkidentiteit bezig, terwijl de zichtbare identiteit wel belangrijk is.

Het gezicht van het bedrijf

Eigenlijk is de visuele identiteit niets anders dan het gezicht van het bedrijf. Een goede identiteit sluit aan bij de kernactiviteiten van het bedrijf. Natuurlijk is het belangrijk dat de identiteit onderscheidend is, waardoor het meerdere doelgroepen aanspreekt. Benieuwd hoe je deze identiteit ontwikkelt? Laten we snel verder kijken naar de belangrijkste doelstellingen.

Het doel van visuele identiteit

Met de bedrijfsidentiteit creëer je naamsbekendheid. Het is belangrijk dat de bedrijfsnaam aanspreekt, ergens voor staat of gemakkelijk te onthouden is. “Schildersbedrijf Timmerman“ is een voorbeeld van een slecht gekozen bedrijfsnaam: gaat het nu om een schilder of een timmerman? Moeilijk uit te spreken bedrijfsnamen zijn ook slecht: hierdoor zal er geen sprake zijn van mond op mond reclame.

Andere doelen van deze vorm van identificeren zijn het vinden en benaderen van (potentiële) klanten of opdrachtgevers, maar ook het delen van informatie of acties.

Je eigen visuele identiteit opzetten

Hoe werkt dat, je eigen visuele identiteit opzetten? Hier is veel creativiteit voor nodig. De startende ondernemer kan hier het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen. Bekijk hieronder het stappenplan en maak de onderneming zichtbaar.

Stap 1: bedenk een bedrijfsnaam

Het is al eerder vermeld: bedenk een bedrijfsnaam die aanspreekt maar ook goed in de mond ligt. Wees voorzichtig met de combinatie achternaam en bedrijfsnaam, dit pakt zich niet altijd goed samen (D. Beenhakker die chirurg is). Houd de bedrijfsnaam kort maar krachtig, hierdoor blijft de naam langer hangen. Een bedrijfsnaam bedacht? Check of deze niet door een directe concurrent gebruikt wordt.

Stap 2: logo en huisstijl

Als het goed is sluiten het logo en de huisstijl goed op elkaar aan. Bezig met het bedenken van een logo? Breng hier niet teveel details op aan. Gebruik bij voorkeur een tot twee kleuren. Is het logo gereed, print deze dan in zwart-wit uit. Zo zie je direct of het logo er goed uitziet. Voor de huisstijl gebruik je kleuren die ook in het logo voorkomen. Bedenk ook een lettertype: dit moet duidelijk leesbaar zijn.

Stap 3: ontwikkel een website

Net zo belangrijk is het ontwikkelen en online zetten van een bedrijfswebsite. Dit is je online visitekaartje en zorgt ervoor dat klanten of opdrachtgevers jou kunnen vinden. Het is vaak lastig om je website onder de aandacht te brengen. Met goede teksten ben je beter vindbaar in Google. Denk ook eens aan sociale media, waar je interessante berichten deelt en een linkje naar je website plaatst. De website bevat belangrijke informatie, interessante blogs en heeft natuurlijk een design dat helemaal bij je huisstijl past.

Stap 4: wie ben je, wat kun je en wat is je visie?

Een belangrijk onderdeel van je visuele identiteit: wie ben je (of wie is het bedrijf), wat kun je of doe je en wat is je visie? Breng niet alleen de kernactiviteiten maar ook de doelstellingen naar buiten. Dit doe je middels je website maar kan ook in een logo of bedrijfsnaam verweven zijn.

Lukt het niet om zelf je visuele identiteit te ontwikkelen? Er zijn veel bedrijven die jou hiermee kunnen helpen. Soms op één enkel gebied, bijvoorbeeld het creëren van een logo of website, in andere gevallen helpt het bedrijf jou op alle gebieden.

Wellicht ook interessant